Dijeta i akne: što možete učiniti

ponedjeljak, 22. lipnja 2020

Dijeta i akne: što možete učiniti

Ovdje ćemo pogledati najvjerojatnije teorije o aknama i prehrani te odgovoriti na pitanje što sami možete učiniti da spriječite akne.

Teorija 1: Glikemijsko opterećenje

Glikemijski indeks (GI) je broj koji se daje hrani kako bi odrazio njezin utjecaj na razinu šećera u krvi. U hranu s visokim GI uključene su slatke žitarice za doručak, bijelo brašno, keksi i slatkiši.

Glikemijsko opterećenje (GL) se temelji na veličini porcija koje jedemo i stoga je praktično proširiti znanje o GI u našem svakodnevnom životu.

Teorija govori da se hrana s visokim GL brže probavlja i apsorbira, što dovodi do povećanja razine šećera u krvi. To aktivira gušteraču, što pak uzrokuje akutno povećanje inzulina zajedno s drugim hormonima.

ISTRAŽIVANJE O GL I AKNAMA

Općenito, čini se da je ovo kontroverzno područje s trenutno oprečnim dokazima u studijama.

U jednom istraživanju provedenom u New Yorku od 248 osobe oba spola je zatraženo da ispune validirani upitnik o uzimanju hrane i problemima s aknama. Rezultati su pokazali da su sudionici s umjerenim do teškim aknama imali znatno veće glikemijsko opterećenje u svojoj prehrani i povećanu potrošnju šećera.

Provedena su i randomizirana kontrolirana ispitivanja (najbolji dizajn).

Neke od ovih studija su pokazale poboljšanja u sljedećim područjima: akne, razina hormona i proizvodnja sebuma nakon lagane GL prehrane, a druga studija nije otkrila povezanost. Dakle, potrebno je još istraživanja u ovom području!

Teorija 2: mliječni proizvodi

Postoji teorija koja govori da mlijeko može pogoršati akne. Mlijeko navodno povećava koncentraciju inzulina i hormona IGF-1 u krvi. Budući da mlijeko sadrži ugljikohidrate, dolazi do povećanja razine šećera u krvi i inzulina, slično kao kod prehrane s visokim udjelom GL-a.

Zanimljivo je da mlijeko ima tri do šest puta veće glikemijsko opterećenje od očekivanog i dodavanje samo male količine mlijeka obroku s niskim glikemijskim indeksom povećava inzulinsku reakciju na vrijednosti koje su karakteristične za obrok s visokim GI. Ovo se odnosi na obrano mlijeko i punomasno mlijeko ali ne i na sir.

Mlijeko može pridonijeti aknama i zbog relativno visokog sadržaja hormona. Pokazalo se da se kod pijenja velikih količina povećava razina IGF-1 u krvi.

ISTRAŽIVANJE MLIJEKA I AKNI

vije velike studije pružaju najuvjerljiviji dokaz povezanosti mlijeka i akni.

U oba su slučaja sudionici zamoljeni da napišu što su jeli tijekom razdoblja od tri godine. U obje studije je velika potrošnja mlijeka povećala rizik od akni za oko 20%.

Druga studija je otkrila da su akne povezane s čestim konzumiranjem mlijeka ali ne to nije slučaj kod konzumiranja punomasnog mlijeka ili sira.

Problem svih ovih studija je što promatraju samo odnos mlijeka i akni. Ne postoje randomizirana kontrolirana ispitivanja koja bi istražila takav odnos.

To znači da se ne može pouzdano dokazati da mlijeko uzrokuje akne ali postoje dokazi da može povećati rizik od razvoja akni.

Mlijeko sadrži više od 60 različitih molekula i veoma je teško reći koja od ovih komponenti potiče akne, a koja ne - posebno zato što postoji veoma široki spektar različitih mliječnih proizvoda.

Znanstvenici još uvijek pokušavaju otkriti da li ove asocijacije aktiviraju hormoni, veliko glikemijsko opterećenje ili proteini u mlijeku.

ŠTO TREBA UČINITI AKO STE SKLONI AKNAMA?

  • Posjet liječniku
    Idite kod svog obiteljskog liječnika kako biste razgovarali o nekom medicinskom tretmanu koji bi uz promjenu prehrane mogao bi biti prikladan.
  • Koristite malo komedogenih kozmetičkih proizvoda
    Razmislite o odabiru proizvoda za šminku i njegu lica koja ne sadrže ulja ili su na bazi vode i koji su označeni kao nekomedogeni (bez sastojaka koji blokiraju pore).
  • Pisanje dnevnika
    Vodite dnevnik hrane / simptoma i potražite obrasce i odnose između namirnica koje jedete i mogućih nastajanja akni.
  • Kontrolirajte težinuAko imate prekomjernu težinu, razmislite o gubitku nekoliko kilograma. Neki istraživači vjeruju da pretilost pokreće proizvodnju androgena, koji pak potiču rast stanica kože i proizvodnju ulja, što može dovesti do akni. Optimalan cilj je vitak tjelesni tip s BMI između 20-25.
  • Samnjite konzumiranje mlijeka
    Razmislite o izbjegavanju mlijeka i mliječnih proizvoda na neko vrijeme. (Nemojte zaboraviti na unos dovoljno kalcija.)
  • Nisko glikemijsko opterećenje
    Razmislite o niskoj GL dijeti. Pokušajte izbjegavati rafinirane ugljikohidrate i provjerite utječe li to na vašu kožu. Primjer dana s niskim glikemijskim indeksom:
    • Doručak: dva kuhana jaja, kriška integralnog kruha, avokado i svježa rajčica.
    • Međuobrok: šaka badema
    • Ručak: leća sa svježim špinatom, naribani komorač i kozji sir.
    • Međuobrok: Dvije kriške kruha od bundeve sa žlicom hummusa.
    • Večera: salata od piletine i kvinoje s butternut tikvicama, čilijem i brokulom.
      Danas postoje i posebne knjige recepata s malim glikemijskim opterećenjem.

Zaključak

Još uvijek nema čvrstih dokaza da prehrana uzrokuje akne ali postoji mnogo dokaza da ih može pogoršati i uz medicinsko liječenje postoje neke prehrambene strategije koje vrijedi pokušati.

Tipična zapadnjačka dijeta koja se temelji na rafiniranim ugljikohidratima s visokim udjelom GL i mliječnim proizvodima može biti odgovorna za akne.

Zdrava, raznolika prehrana s visokim udjelom cjelovite hrane poput voća, povrća, mahunarki i orašastih plodova je dobra ideja. Pokušajte s ovom vrstom prehrane kako biste vidjeli poboljšavaju li se simptomi akni. Suzdržavanje od mlijeka također bi se moglo razmotriti sve dok osigurate dovoljan unos kalcija.